Project omschrijving

Inleiding

Om een snelle hulpverlening te kunnen waarborgen en ook in geval van brand aan boord van een schip effectief te kunnen blussen, heeft de KNRM voor het eerst een reddingboot van de Arie Visser Klasse uitgerust met een blusschuimsysteem van InnoVfoam BV. De Jeanine Parqui, welke gestationeerd gaat worden in de haven van Hoek van Holland heeft de primeur met dit systeem. Het was reeds jaren een wens van de KNRM om een betrouwbaar en handzaam systeem aan boord van de reddingboten te installeren, en met het door InnoVfoam BV gevoerde bijmengsysteem van Matre Maskin AS uit Noorwegen is aan deze wens voldaan. Voordat de KNRM ons het vertrouwen gaf zijn er testen uitgevoerd en is het blussysteem met hulp van de onze technici ontworpen.

Systeemontwerp

Een belangrijke opgave van de KNRM in de studiefase van het project was het beperken van gewicht. Door toepassing van schuimconcentraat met een bijmengpercentage van 1% is het mogelijk de voorraad schuimmiddel tot een minimum te beperken, terwijl de blustijd niet minder wordt. Belangrijk daarbij is dat de nauwkeurigheid van het lage bijmengpercentage door de schuimmenger wordt gewaarborgd. De Matre Mengers staan bekend om hun nauwkeurigheid, hetgeen met een test ook aangetoond is. Door de compacte vorm van de menger, een Balanced Pressure Proportioner van het type MBP-1,5 en de korte inbouwmaten is stationaire inbouw in een kleine ruimte (het vooronder van de reddingboot) mogelijk. Zie de foto hiernaast. De schuimconcentraattoevoer vindt plaats door middel van een tandradpomp van Albany. Deze pomp wordt aangedreven door de hoofdmotor. Een elektromagnetische koppeling tussen de hoofdmotor en de schuimconcentraatpomp maakt het mogelijk de schuimconcentraat bijmenging in te schakelen.

Schuimopslag

Toevoeging van 1% AFFF schuimconcentraat aan het bluswater zorgt voor een snelle en effectieve afdekking van eventueel gelekte en brandende vloeistoffen en voor het verbeteren van het doordringende vermogen van water, waardoor het brandende interieur van een schip effectiever geblust kan worden. Op de foto hiernaast wordt de schuimconcentraattank met een inhoud van 50 liter getoond.

Om de functionaliteit van het blusschuimsysteem aan boord te testen, werd half december 2005, na de aflevering van de Jeanine Parqui, een proefvaart gemaakt waarbij niet alleen toekomstige bemanningsleden uit Hoek van Holland aanwezig waren, maar ook technici van de KNRM, schippers van verschillende reddingboten, een vertegenwoordiger van het ministerie, de scheepsbouw ingenieur die bij het ontwerp betrokken was en technici van InnoVfoam BV.

Zoals de foto hiernaast toont, wordt een blussing uitgevoerd met een handstraalpijp met een regelbare flow tot 500 lpm, welke ook naar sproeistraal ingesteld kan worden. De brandslang kan aangesloten worden op een slangaansluiting aan het motorhuis. Ook is een schuimstraalpijp aan boord waarmee schuim met een hoger verschuimingsvoud gemaakt kan worden om bijvoorbeeld een machineruimte vol te schuimen. Met de ontwikkeling van het blusschuimsysteem is een belangrijke stap voorwaarts gezet als het gaat om de slagvaardigheid van de redders van de KNRM: ook de brandbestrijding aan boord van schepen in nood kan nu effectiever aangepakt worden.